אלכסה, סירי וגוגל אסיסטנט הן רק חלק מאותן אפליקציות של בינה מלאכותית, אשר מתעתדות לעשות מהפכה של ממש בתחום החיפוש הקולי ובכלל. האפליקציות האלו מהוות מעין ‘עוזרות אישיות’ אינטליגנטיות, אשר ביכולתן להפעיל עבורנו את המוזיקה שאנחנו אוהבים, לכוון לנו שעון להשכמה בבוקר, וכמובן להשיג את כל המידע שנבקש, על כל נושא בעולם!
אין לנו ספק שזה רק עניין של זמן, עד שתתרחש כאן מהפכה אמיתית. תחזיות רבות מנבאות כי עד לשנת 2020, כ-50% מהחיפושים באינטרנט יהיו חיפושים קוליים! אז איך תגרמו לאתר שלכם לצלוח את השינוי הזה ואפילו לגרוף טראפיק איכותי ולקוחות חדשים רבים למרות, ואולי דווקא בזכות השינוי המתקרב? כדאי שתמשיכו לקרוא 🙂
התאמת התוכן באתר לחיפוש קולי
כמו שאולי תיארתם לעצמכם, החיפוש הקולי שונה במהותו מהחיפוש הטקסטואלי אליו אנחנו כבר רגילים. האופן בו אנחנו בוחרים לשאול את השאלה שלנו, והדרך בה אנחנו מבקשים לקבל מידע, בהחלט משתנה בין סוגי החיפושים, וחשוב שנכיר את הדקויות ביניהם.
עיקר השוני טמון בכך שחיפוש קולי הינו ארוך יותר מחיפוש טקסטואלי – הוא מתאפיין במספר מילים רב יותר, כלומר ביטויי זנב ארוך, וכן בדרך-כלל החיפוש הקולי מתחיל במילת שאלה. למשל, בחיפוש קולי אנשים לא יחפשו את הביטוי “בגדים אונליין” [ביטוי הנחשב לחזק בחיפוש טקסטואלי], אבל הם כן יחפשו “איפה כדאי לקנות בגדים באינטרנט?” או “אתר מומלץ לקניית בגדים באינטרנט”.
כדי להבין לעומק אילו ביטויים כדאי לשלב בתוכן האתר, ואיך לנסח תוכן שיהיה בעל סיכויים רבים יותר להישמע בתוצאות החיפוש הקולי, כדאי שתפעלו לפי השלבים הבאים:
שלב ראשון: מחקר ביטויי מפתח המותאמים לחיפוש קולי
בשל העובדה שהחיפוש הקולי עדיין בחיתוליו, אין עדיין פלטפורמות SEO מותאמות למחקר ביטויים בחיפוש קולי, כמו שיש למשל את ZEFO ואת SEMRUSH למחקר ביטויים מקיף בחיפוש טקסטואלי. עם זאת, עדיין ניתן לבצע מחקר ביטויים על-ידי שימוש בפלטפורמה של ok.google שמאפשרת לראות רשימה של ביטויים פופולריים בחיפוש קולי בגוגל, וכך לקבל השראה ולהתאים את הנושאים שהאתר שלכם עוסק בהם, לשאלות הנפוצות ביותר.
שלב שני: חשבו על התוכן שלכם בצורה קולית
חשבו על זה רגע, איך לדעתכם התוכן שלכם יישמע בקול? אם יקריאו את הפסקה הראשונה בעמוד אותו אתם מקדמים, תהיו מרוצים מהתוצאה או לא בדיוק?
אם התוכן אינו מסודר כראוי, בנוי ממסות ארוכות מדי של טקסט או עמוס בקישורים רבים – זה עלול לקטוע את רצף השמיעה ולכן זה בעייתי. דף כזה לא ידורג במיקום גבוה בתוצאות החיפוש הקולי, וכנראה יאבד מערכו באופציית החיפוש הזו. עם זאת, הפתרון הוא פשוט – תדאגו לקרוא את התוכן הכתוב בדפי הנחיתה שלכם בקול רם, ותבצעו את ההתאמות הנחוצות כדי להפוך את התוכן לברור וקליט לשמיעה.
שלב שלישי: הוסיפו תוכן חדש המתמקד בשאלות פוטנציאליות
כמו שכבר הבנו, מרבית החיפושים הקוליים מתחילים במילת שאלה – ביניהן שאלות מה, מי, למה, איפה וכו’. בכדי לענות על השאלות האלו, עליכם לציין את השאלה הזו בתוכן שלכם, ומיד לאחר מכן לתת תשובה אינפורמטיבית קצרה וממוקדת. לדוגמא, אם האתר שלכם עוסק בשילוח בינלאומי מארה”ב לישראל, ואחרי מחקר קצר הבנתם שמרבית הגולשים מחפשים בהקשר הזה את התשובה לשאלה “איך כדאי להזמין מוצרים מארה”ב לארץ?”, תוכלו לשפר את עמוד הנחיתה שלכם על-ידי הוספת פסקה העונה על השאלה. הפסקה הזו תתחיל בערך כך: “כדאי להזמין מוצרים מארה”ב לארץ על-ידי שילוח אווירי או ימי יחד עם חברת X, אשר תדאג לשילוח מקצועי ומהימן” וכו’. חשוב לדאוג לכך שהתוכן יכיל תמהיל די שווה בין טקסט שיווקי לאינפורמטיבי.
שלב רביעי: לעולם אל תפסיקו לחשוב ולתכנן את התוכן באתר בהתאם לגולשים שלכם
העצה המוכרת שכבר נשמעת מובנת מאליה ב-SEO בהקשר של חיפוש טקסטואלי, תופסת בהחלט גם כאן. התאמת האתר לחיפוש קולי ולחיפוש טקסטואלי, חייבת לקחת בחשבון קודם כל את האופן בו הגולשים מתקשרים עם התוכן באתר. הגורם האנושי משחק כאן תפקיד חשוב מאוד, שהרי אם האתר שלכם יותאם לגמרי לחיפוש קולי, אך ייראה ‘רובוטי’ מדי לגולשים – הגולשים לא ייתרמו מהערך של התוכן שלכם וגוגל יבין את זה מהר מאוד. לגוגל יש כמויות מידע עצומות על סיגנלים של משתמשים באתרים השונים, כך הוא מזהה את האופן בו הגולשים מתקשרים עם התוכן, ובכלל עם ה-front-end של האתר שלכם. לכן, עשו טובה לעצמכם, לגוגל ולגולשים שלכם באתר, והתחשבו בכלל הגורמים הסורקים את התוכן באתר שלכם – כן, גם באנושיים מביניהם.
כיצד להתברג בתוצאות החיפוש הקולי?
גם אם ביצעתם את כל ההתאמות הנדרשות מבחינת תוכן באתר, ואתם בטוחים שמבחינת קידום אתרים אורגני בגוגל אתם מכוסים – ישנו עדיין פרמטר טכני אחד שבלעדיו לא תוכלו להופיע בתוצאות החיפוש הקולי. הפרמטר הנדרש נקרא structured data, והוא בעצם מחרוזת קוד שמתווספת ל-HTML של האתר מבלי להיות מוצגת בו, המאפשרת לגוגל להבין היכן בדיוק ממוקמת בעמוד התשובה האופציונלית לשאלה. ניתן להגדיר את ה-structured data למשל לרשימות של תוכן, למחירים של מוצרים ועוד ועוד. האפיון של תכנים מסוימים בתור structured data יתבטא בתוצאות החיפוש של גוגל בתור rich snippets – שורות קצרות של תוכן הנראות בדיוק כך:
Example Site - Frequently Asked Questions(FAQ)
הטמעתם את הפרמטר הזה באתר והבחנתם ב-rich snippet בתוצאות החיפוש? מעולה. עכשיו נותר לכם רק ליהנות מהטראפיק החדש והאיכותי שמגיע לאתר שלכם, בהצלחה!
אין לנו ספק שעסקים אשר ישכילו לעשות את כל הצעדים הנדרשים כדי שתכני האתר שלהם יושמעו פעמים רבות בביטויים רבים ותחרותיים ככל הניתן, יוכלו לגרוף מהמהלך הזה רווחים ולקוחות רבים וטובים.
אנחנו באפליד נשמח לסייע לכם להתאים את האתר שלכם לחיפוש קולי בגוגל בצורה הטובה ביותר.