חלפו הימים בהם ניהול המוניטין של עסק עבר מפה לאוזן, והעסק נמדד אך ורק לפי איכות המוצר או השירות שלו. בשנים האחרונות, במגמה הגוברת והולכת של "נראות", צצים להם, כפטריות אחר הגשם, מונחים חדשים הנוגעים לתחום, ואפיקים וכלי פרסום חדשים ומשוכללים, כאשר כל כלי מנסה להתחרות במשנהו בהיותו יעיל יותר, מהיר יותר, אינפורמטיבי יותר, ידידותי יותר למשתמש. אחת מפלטפורמות הפרסום, הבולטת ביעילותה מול מתחריה, היא Google AdWords.
הפלטפורמה מאפשרת לבעלי עסקים לפרסם בתשלום קישורים למוצרים ושירותים רלוונטיים אותם הם מספקים, המופיעים יחד עם תוצאות החיפוש ה"רגילות" שהתקבלו עבור מילות חיפוש שכתב הגולש המחפש. מחירי הפרסום ב- Google AdWords תלויים בהקלקה (PPC – Pay Per Click ), כלומר, המפרסם משלם רק עבור "הקלקה" על פרסומו על ידי משתמש, כאשר באפשרותו של המפרסם להגדיר תקציב מוגדר מראש אותו, הוא מוכן לשלם עבור הפרסום בפלטפורמה זו, המעניקה הזדמנות שווה לחברות ענק ולעסקים קטנים, ומאפשרת לכולם ליהנות ממיקום בולט בקדמת הבמה של מנוע החיפוש.
נקודות חשובות בתכנון ובביצוע קמפיין
ידידותה של פלטפורמת Google AdWords גורמת לכך, שלכאורה, כל אחד יכול לבנות לעסקו (או לשרות אותו הוא מספק) קמפיין פרסומי ללא מאמץ יוצא דופן. אולם, כדי לבנות מסע פרסום שיביא למקסימום תוצאות בזמן הקצר ביותר ובמינימום עלויות, יש לבצע תכנון שיווקי אסטרטגי, אשר כולל מחקר מילות מפתח מקיף ותכנון (תוכני, טכני ותקציבי) מדוקדק. לצורך תכנון כזה, יש לבחון את הסוגיות הבאות:
- ביטויי החיפוש – מה הם ביטויי החיפוש המתאימים לפרסום מודעות עבור המוצר/השירות המשווק? מה נפח החיפוש עבור כל אחד מהביטויים ומה נפח התחרות? מה היא מידת הרלוונטיות של כל ביטוי לשירות או למוצר המשווק? לצורך מענה על סוגיות אלה, ניתן להעזר ב-Google Keywords.
- התחרות – מי הם המתחרים העיקריים שלך? מה הם מפרסמים באמצעות הפלטפורמה? אילו מודעות המתחרים מפרסמים?
- המודעה – למי פונה המודעה (מי הוא הלקוח האולטימטיבי של העסק)? מה הם הדגשים שיש להכניס למודעה, אשר יבדלו אותך משאר מתחריך על תשומת הלב של הגולש (למשל, תכונה ייחודית של העסק או הצעה אטרקטיבית במיוחד)?
- קביעת העלות לקליק – התשלום לקליק נקבע על פי שני פרמטרים עיקריים: התחרות הקיימת על מונח החיפוש ורלוונטיות המודעה לחיפושי הגולשים. אמנם מערכת Google AdWords מספקת המלצות לעלות, אך כדי להורידה ולייעל את הקמפיין יש צורך לבצע כיוונים עדינים יותר, כמיקומים גיאוגרפיים של הגולשים, וכד'.
- דף הנחיתה אליו יגיע הגולש לאחר ההקלקה – דף נחיתה טוב כולל בתוכו פרטים רלוונטיים ומושכים על בית העסק ואזור ייעודי, בו יוכל הגולש להשאיר פרטי התקשרות חוזרת עימו/להצטרף לרשימת התפוצה תכני האתר, במידה וקיימת כזו.
המודעה שתכניס אותך למודעות
ניתן להבין מהכתוב למעלה, כי ישנה חשיבות רבה מאד למודעה המתפרסמת, כי היא זו שיכולה להזניק או להפיל קמפיין, לכן, ברשותך, נרחיב מעט בנושא.
אחת הדילמות הנפוצות בעיצוב מודעה, הוא האם לפרסם מספר הטלפון של בית העסק בתוכה. מצד אחד, חלק מהגולשים יתקשרו ללא הקלקה על המודעה, ובכך זכית בלקוח ללא חיוב הקלקה, אבל מצד שני, Google מודד כמה פעמים לחצו גולשים על המודעה, כאשר הופיעה בתוצאות החיפוש, וכך ה- CTR- Click Threw Rate שלה גבוה יותר, מה שמעניק ציון איכות גבוה יותר למודעה. אשר, כאמור, לא יעלה, במידה שלא יקליקו על המודעה.
לסיכום:
Google Ads (לשעבר Google AdWords) מספקת לך אופציה קלה, מהירה וידידותית להשקת קמפיין ממומן ולא יקר, דרך מנוע החיפוש של Google. אולם, אף בתחום זה, כמו בתחומים אחרים, אם שליטתך בחומר איננה מושלמת, עדיף להעביר את הטיפול בנושא לידי חברה המתמחה בפרסום מסוג זה (לאמור- קידום ממומן PPC במנועי חיפוש).