לא מעט מקדמי אתרים נתקלו בבעיות ומגבלות בתהליכי קידום האתר באופן שוטף, כחצי שנה או יותר לאחר תחילת הליך העבודה עם הלקוח. לעתים נראה שכבר ביצעתם את כל הפעולות ההכרחיות בתהליך הראשוני של קידום האתר, כולל מחקרי מילים, אופטימיזציה לתוכן הקיים, שיתופים, החלפות קישורים, שיפורי חווית משתמש ועוד. ייתכן שבאותו תהליך, מספר גורמים נשארו מעט באוויר והביאו למצב שהעסק פשוט תקוע. במצב זה, ככל הנראה חוויתם נתוני תנועה אורגנית ללא שיפור מתחילת הפרויקט, נתוני המרות דלים ובנוסף מילות מפתח שלא התקדמו באופן הצפוי. בכדי לוודא שלא פספסנו משהו בדרך, ריכזנו כאן מספר פקטורים משמעותיים שמצאנו העשויים להוות אבני דרך לשיפור פעילות הקידום.
מה גוגל אנליטיקס אומר לנו ביחס לאתר?
בחינה יסודית של נתונים בגוגל אנליטיקס תוכל לפתוח אותנו לכיוונים חדשים לגבי הקהל שלנו והחיפוש שלו ביחס לאתר. ייתכן שבמהלך הפעילות השוטפת התעלמנו מנתונים אלה ולכן בדיקה מחודשת או ראשונית תפתח אותנו למסקנות משמעותיות ביחס לקידום. איך נעשה את זה בפועל?
- בדיקת שאילתות חיפוש – כלי בדיקה חשוב בגוגל אנליטיקס המאפשר לנו לבחון מה המשתמשים באתר חיפשו בדרך לביקור בו. במצב זה נוכל להיחשף לנתונים מעניינים של מילות מפתח שמספקות לנו טראפיק איכותי לאתר. ככל הנראה, המחקר הראשוני שלנו ביחס לחיפוש מצד הקהל, התוכן או המוצרים היה לקוי ובפועל התמקדנו לאו דווקא במילות המפתח הרלוונטיות. באמצעות שאילתות החיפוש נוכל לשלב מילות מפתח רלוונטיות יותר, לבנות מחקרי מילים חדשים והכי חשוב – נוכל לספק טראפיק גבוה לאתר ושיפור במיקומים רלוונטיים יותר במנוע החיפוש.
- בדיקת תוכן האתר ונתוני דפים – יש לכם באתר מגוון דפים שמקבלים חשיפה, חלקם מהווים דפי נחיתה בקידום האורגני וחלקם לא מקבלים יחס מיוחד. בדיקה של איכות הדפים מבחינת הצגות ייחודיות, משך זמן ביקור, אחוזי נטישה והמרות, יוכלו לתת לכם רקע על מה הקהל שלכם באמת מחפש באתר. כמו כן, תוכלו לקבל רקע על עמודים חלשים בהם ייתכן וקיימות בעיות טכניות שונות. על אותן בעיות יש לתת דגש ברמת אופטימיזציית התוכן בעמוד וברמת טיפולים טכניים במבנה וקוד האתר. קיים סיכוי גדול שתגיעו למסקנה שהתוכן בעמוד שחשיפתו נמוכה, כלל לא רלוונטי לאתר ולמיתוג העסק מבחינת התפיסה של הלקוח וכך גם ישנה השלכה מבחינת "תפיסתו" במנוע החיפוש.
איך המתחרים שלנו משיגים טראפיק לאתר?
במקביל לבדיקה האנליטית של נתוני האתר, בדיקה חשובה נוספת תתייחס לפעילות המתחרים שלנו אשר נלחמים איתנו על אותו קהל.
- כלי יעיל לבדיקת פעילות המתחרים שמומלץ להיעזר בו הנו sem rush שמאפשר לנו לנתח באופן יסודי את פעילות המתחרים בדגש על מיקומי מילות מפתח, ממוצע חיפושים חודשי למילות המפתח שבשימוש, עמודי קידום ונתוני טראפיק.
- רצוי להתמקד במילות המפתח התחרותיות אותן אנו מקדמים ולהשוות אותן לאותו מתחרה ברמת דף הנחיתה שהמערכת הציגה. כך נוכל לבצע מעין אופטימיזציית תוכן לעמודים באתר המתחרה ולהבין כיצד הוא משיג תוצאות עדיפות על האתר שלנו.
- הכלי מהווה פלטפורמה שיכולה לספק לנו רעיונות רבים ואף לאתר בדומה לגוגל אנליטיקס, שאילתות חיפוש נוספות המספקות טראפיק לאתר שיתכן שלא התמקדנו בהן עד כה.
- במקביל לשימוש ב- sem rush, יש לבחון את פעילות המתחרה ברמת חווית המשתמש באתר, מה אופיו של אותו דף נחיתה שזיהנו, כיצד המשתמש נחשף אליו מעמוד הבית ומבנה פרופיל הקישורים הפנימיים והחיצוניים ביחס לאותו עמוד נחיתה ומילות המפתח שמקדמות אותו.
ואיך אפשר בלי מעט נתונים טכניים הכרחיים והפעם – ניתוח מהירות האתר
אחד הגורמים שמשפיעים על קידום האתר הנו מהירות טעינת הדפים שקיימים בו. מדובר בנושא משמעותי שדורש פתרונות טכניים שעשויים להימשך זמן רב אך לבסוף משפיעים על התוצאות בפועל. תהליך בחינת נושא המהירות מתחלק לשניים- שימוש בכלים רלוונטיים שבודקים את מהירות האתר ולאחר מכן הסקת מסקנות וביצוע טיפולים טכניים באתר. כאן נכנס הקטע הטריקי בו אנו לא בהכרח תלויים בעצמנו וזקוקים לסיוע ברמת השרת, המתכנת או מפתחי האתר.
- תחילה נבחן את נתוני המהירות כאשר שני כלים רלוונטיים לבדיקה הנם כלי המהירות של גוגל Page Speed Insights)) ובנוסף כלי בדיקת המהירות Pingdom. באמצעות כלים אלו נקבל רקע לבעיות בדפים מסוימים כאשר הנפוצות שבהן : זמני טעינת שרת, משאבי css ו- javascript חסומים ובנוסף קבצי תמונות בעלות נפח כבד המשפיעות על הטעינה.
- במקביל נוכל לחזור לגוגל אנליטיקס לבחון את זמני הטעינה. נתוני המהירות בגוגל אנליטיקס נמדדים לפי סריקת עמודים מצד גוגל, המייצגים תאריכי ביקור של המנוע באתר ומאפשרים בדיקה ברמת נתוני שרת, דפים באתר, דפדפנים ומדינות.
- את המסקנות נעביר למתכנת, חברת פיתוח האתר וחברת האחסון בהתאם לממצאים שלנו בצירוף הקבצים הבעייתיים שנמצאו כפקטורים המשפיעים ישירות על זמני הטעינה בעמודי האתר.
- ברמת שרת האחסון ניתן לתת דגש על מספר היבטים נפוצים: מנגנוני קאש המשפיעים על המהירות, טיפול בקבצים, בקשה לבדיקה/הגדלת נפח אחסון ולרבות מעבר לשרת אחסון רלוונטי יותר ביחס לאתר כדוגמת שרת VPS ((Virtual Private Server. מעבר זה עשוי לסייע לאתרים הדורשים רמת ביצוע ונפח אחסון גבוהים יותר, בדגש על חלוקה וניהול עומסים.
דוגמה לירידת "פיקים" בזמני תגובת שרת באתר גדול שעבר לשרת VPS בתחילת חודש אוקטובר 2016.
- במקרים רבים תבחינו במהירות נמוכה יותר בקרב שימוש במכשירים ניידים. הסיבה לכך היא רוחב הפס הנמוך יותר ברמת המובייל אשר יוצר הגבלה עבור המשתמש. הגבלה זו באה לידי ביטוי בזמן טעינה ממושך יותר.
- פתרון עתידי למהירות מובייל הנו שימוש בגישת Mobile First לפיה אפיון ועיצוב אתר רספונסיבי יתחיל דווקא מהמכשירים הניידים שם יש ביקוש שהולך וגובר מבחינת שימוש וחשיפה לאתר.
הפקטורים השונים אשר הצגנו כאן מתייחסים לפעולות ניתוח וביצוע באופן שוטף בתהליך קידום האתר. ייתכן מאוד שלאחר חצי שנה ויותר מתחילת פעילות הקידום, פעולות מסוימת שהוזכרו כאן לא נבחנו עקב אילוצים שלכם או של הלקוח ביחס לעבודה השוטפת. לכן, רצוי לבדוק במהלך תהליך הקידום היבטים כדוגמת אלו שהצגנו. היבטים אשר מתייחסים ברובם לניתוח האתר בכלי גוגל השונים, ניתוח המתחרים והיבטים טכניים מהותיים שעשויים לחשוף אתכם ואת הלקוח אל מעבר לסטנדרט שבוצע עד כה.
נשמע לכם כמו סינית? אנחנו כאן כדי לעזור לכם להגיע ליעדים שלכם ולהצליח! צרו קשר כבר היום – 03-6121039
כותב המאמר – אהוד שמחי- מנהל תיקי לקוחות בתחום SEO בצוות אפליד