בעידן שבו טכנולוגיית המידע מתקדמת מהר מאד, חיפוש מידע נכון ומדויק הוא מפתח להצלחה.
מנוע החיפוש של גוגל הוא אחד מהכלים החשובים ביותר בעידן הדיגיטלי העכשווי וכפי שתמיד הייתה בחזית החדשנות, היא משיקה כעת כלי חדש בשם Google SGE המבוסס בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות המאפשרים גישה מתקדמת וממוקדת יותר לחיפוש וקבלת מידע.
מהו Google SGE?
SGE- ראשי תיבות של Search Generative Experience.
הכלי מבוסס על מנוע החיפוש הראשי של גוגל בשילוב הבינה המלאכותית PaLM2, מדובר בכלי מתקדם המיועד להפוך את החיפוש שלנו לממוקד יותר תוך התבססות על המידע הקיים עלינו, כמו מיקום, תחומי עניין, גיל ועוד. הוא מספק תשובות מדויקות, מותאמות אישית ורלוונטיות למשתמש בצורה מהירה ויעילה.
במקום להסתמך אך ורק על נתונים מאונדקסים, גוגל ניצבת על חדות המחשבה ומשקיעה בפיתוח מודל שפה מתקדם בשם PaLM2, המבוסס על רשת עצבית אנושית בבינה מלאכותית. השימוש ב-PaLM 2 מאפשר לגוגל להבין את הנתונים לא רק במידע הפנימי שלה, אלא גם במודל הלשונות של השפה האנושית, מקדם את ההבנה של תוכן באופן רחב ומעמיק יותר. בדרך זו, החיפוש ב-Google SGE מתקדם ממנגנוני החיפוש הסטנדרטיים היות ומציע למשתמשים תוצאות ממוקדות יותר, כאלו שכבר למעשה סינתזו מידע מכמה מקורות שונים, והניב בפועל מענה משוקלל, וכך למעשה חסך לנו זמן קריאה בשלל אתרים. כמובן שיש לחסכון זה גם צדדים פחות טובים: מחקרים מראים כי לבינה מלאכותית עשויה להיות הטייה, הסקת מסקנות וחשיבה עצמאית מפנות דרך ומוחלפות בקבלת תשובות "בכפית", בנוסף, לעתים התשובות המסופקות שוגות משמעותית, או בשפת ה AI- "הזויות".
השפעת Google SGE על אפקטיביות ואיכות הSEO
חווית החיפוש תשפיע לחיוב ולשלילה על התנועה האורגנית (SEO) באתר וכך ה- SGE צפויה להיראות:
ההשפעה השלילית:
בעת השימוש בSGE תיבת המענה תופיע בראש תוצאות החיפוש ותדחוק מטה את התוצאות האורגניות הרגילות. נראה כי SGE מציעה תשובות מותאמות אישית ויכולה להגדיל את התלות בה ולהפחית משמעותית את ההתמקדות בתוצאות האורגניות. הרי מה עדיף? לקרוא דפים ארוכים ומפורטים או לקבל תשובה מיידית דרך תיבת המענה של SGE? רובנו לא נבצע חיפוש מקיף אלא נלך על הפתרון המהיר והנגיש. כתוצאה מכך, משתמשים פוטנציאלים עלולים לא ללחוץ על האתרים שפרסמו את המידע הרלוונטי עבורם ובכך להוריד משמעותית את הטראפיק באתר.
ההשפעה החיובית:
לאחר קבלת תוצאות החיפוש בשימוש SGE, מי שבכל זאת יבקר באתר סביר להניח כי קיבל כבר את המידע שצריך בתיבת המענה של SGE ועדיין מעוניין להעמיק אותו. המבקר יגיע בשל יותר לבצע פעולה / המרה באתר וכך הסיכוי לליד/מכירה יהיה גדול יותר.
בנוסף, אנשי הSEO יצטרכו להיות יצירתיים יותר ומדוייקים יותר על מנת להביא את האתרים למיקומים הראשונים בגוגל וגם להיכנס לתיבת התשובות של SGE.
קרדיט: Learn as you search (and browse) using generative AI
איך הבינה המלאכותית (AI) משפיעה על מיקוד תוצאות החיפוש:
- הבנת תוכן: הבינה המלאכותית מסייעת לגוגל להבין באופן יותר מדויק את התוכן של דפי האינטרנט. זה כולל זיהוי נושאים, מילות מפתח, והקשרים בין תוכן אחד לאחר.
2. קריטריונים לדירוג: גוגל משתמשת באלגוריתמים מתקדמים המשלבים את הבינה המלאכותית כדי לדרג דפים במנוע החיפוש. זה כולל התייחסות לאיכות התוכן, לקישורים נכנסים (backlinks), למהירות הטעינה של הדף, ועוד.
3. הפצת תוצאות: הבינה המלאכותית מסייעת לגוגל להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר ומדוייקות יותר למשתמשים, בהתאם לקריטריונים הנדרשים.
4. זיהוי וטיפול בעוולות: הבינה המלאכותית מסייעת לגוגל לזהות ולטפל בשימוש בטכניקות פרסום מטעה או בסיסי על מנת לשפר את הדירוג של דפים במנוע החיפוש בדרך שאינה תקינה.
על פי זאת, הבינה המלאכותית ב-SGE משפיעה על הSEO על ידי שיפור הבנת התוכן, הדירוג במנוע החיפוש, והחוויה הכללית של משתמשים בפלטפורמת החיפוש.
לסיכום:
כאשר מדובר בהתמודדות עם כלי חדש כמו גוגל SGE, חשוב להתכונן מראש ולא להתנגד לשינוי. הכלי החדש יכול לשפר את חוויית החיפוש ולספק תוצאות רלוונטיות יותר למשתמשים, אך גם לשנות את הגישה בקידום האתרים באינטרנט. בכדי להצליח להתאים את האתר לדרישות החדשות, חשוב להתמקד ברלוונטיות, מענה תמציתי ומדויק, ושיפור קיומם של אלמנטים חשובים באתר. כמובן שזה יכול לקחת זמן ומאמץ, אך זה בהחלט שווה את ההשקעה כשסביר להניח שגוגל SGE הוא העתיד של מנוע החיפוש שבו כולנו נשתמש בעתיד הקרוב.