הכירו את BERT: אלגוריתם החיפוש של גוגל שיבין אתכם טוב יותר

עדכון האלגוריתם BERT שיצא לאחרונה הוא השינוי המשמעותי ביותר מאז שיצא עדכון ה - RankBrain והוא משפיע על כעשירית מכלל שאילתות החיפוש בשפה האנגלית.

חברת גוגל הכריזה על העדכון הגדול ביותר במערכת החיפוש שלה מאז 2015 כשהציגה לראשונה את RankBrain. עדכון האלגוריתם BERT שיצא לאחרונה הוא עדכון משמעותי שכבר משפיע היום על כעשירית מכלל שאילתות החיפוש. מהחברה נמסר כי תחילה, BERT ישפיע על התוצאות המדורגות עבור 1 מכל 10 השאילתות המחופשות בשפה האגלית כשבעתיד העדכון צפוי להתרחב גם לשפות נוספות.

עדכון גוגל BERT

לפני הכל – חשוב להבין מה זה BERT

מדובר באלגוריתם המבוסס על הרשת העצבית המלאכותית של גוגל לעיבוד שפת גולשים טבעית יותר שפותח במקור לפני כשנה והתחיל להכות גלים כשאוזכר לראשונה בבלוג AI של גוגל.

בקיצור, ייעודו של BERT הוא לעזור לגוגל להבין שאילתות מחופשות שמנוסחות בשפה אנושית שנעשה בה יותר שימוש ביומיום.

דוגמאות לשימוש נכון של מנוע החיפוש באלגוריתם BERT

גוגל הצהירה כי BERT עוזר להבין טוב יותר סמנטיקה והקשרים רחבים יותר של שאילתות חיפוש כדי להתאים עבורם תוצאות רלוונטיות, ממוקדות ואיכותיות יותר. דוגמה נפוצה היא שאילתת החיפוש "נוסע ברזילאי לארה"ב צריך ויזה 2019". מילת היחס "ל" מזוהה על ידי BERT כקריטית (ביחס לשאר המילים האחרות) להבנת המשמעות הרחבה.

בעבר, לגוגל לא הייתה את היכולת לזהות את החשיבות של מילת היחס הזו, לכן העדיפה להציג תוצאות חיפוש עם משמעות הפוכה המוכוונות יותר לאזרחי ארה"ב שנוסעים לברזיל.

"עם BERT, ניתן לזהות וללמוד ניואנסים וביטויים נפוצים בשפת היומיום ובכך להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות בהרבה" הסבירו בגוגל.

דוגמה נוספת – היא סביב השאילתה "האם קוסמטיקאים עומדים הרבה בעבודה". בגוגל טוענים שבעבר היה קשר סמנטי בין הביטוי עמידה (stand) לביטוי עצמאי (stand-alone). כיום בעזרת BERT, גוגל יכולה להסיק שעמידה קשורה יותר לפעולה פיזית בעבודה ולפי כך תציג תוצאת חיפוש ממוקדת יותר.

מהו עדכון RankBrain והאם הוא מאבד מכוחו לטובת BERT?

לפני הכל, חשוב להבהיר שעדכון ה-RankBrain עדיין חי וקיים. למעשה, מדובר בפיתוח האלגוריתם הראשון של גוגל שמבוסס על בינה המלאכותית שיצא בשנת 2015, גם במטרה לנתח שאילתות מורכבות עם הקשרים רחבים יותר. אך בשונה מ-BERT ה- RankBrain מנתח גם את השאילתות וגם את התוכן של עמודי האינטרנט המוצגים בתוצאות החיפוש של גוגל כדי לנתח ולהבין טוב יותר את המשמעות וההקשרים בין המילים.

חשוב להדגיש ש-BERT אינו משמש כתחליף ל – RankBrain, אלא כשיטה נוספת לשיפור ההבנה של מערכת הדירוג של גוגל. ההחלטה מתי יש לעשות שימוש בכל אחד מהשיטות נתונה להחלטת האלגוריתם – במקרים שניתן יהיה להבין טוב יותר את השאילתה בעזרת BERT, גוגל תעדף את השיטה הזו ולהפך. יתרה מזאת, גוגל יכולה לעשות שימוש ב-2 השיטות ויותר עבור שאילתה יחידה לצורך הבנתה.

האם קיימות שיטות נוספות להבנת השאילתות?

בגוגל הסבירו שיש מגוון שיטות שבאמצעותן ניתן להבין את רוב סגנונות השפה שבאמצעותן בוחרים הגולשים להתנסח. לדוגמה, אם גולש מאיית שאילתה באופן שגוי, מערכות האיות של גוגל מציעות את הניסוח הנכון שיציגו עבורו בדיוק רב (ברוב המקרים) את מה שחיפש.

מכיוון ש-BERT הוא כלי שמיועד יותר להבנת המשמעות שמאחורי המילים, שילוב נכון של כל השיטות ובהתאם לצורך עתידים לספק תוצאות חיפוש ממוקדות בהרבה.

האם ניתן לבצע אופטימיזציה ל- BERT?

נכון להיום, סביר להניח שלא. גוגל כבר הצהירה בעבר שלא באמת ניתן לבצע אופטימיזצית SEO עבור RankBrain ושהיא משקיע את עיקר משאביה בשיפור ההבנה של שפת גולשים טבעית יותר.

מכיוון שעיקר המאמצים של גוגל מוקדשים להבנה רחבה יותר של השאילתות המחופשות כדי לשפר את תוצאות החיפוש, ההמלצה היא כמו תמיד – לייצר את התוכן קודם כל עבור הגולשים.

בתכלס – עד כמה צריך לייחס לעדכון BERT חשיבות?

צריך. לא רק בגלל שגוגל הכריזה ש"מדובר בעדכון הגדול ביותר בחמש השנים האחרונות, ואחד מעדכונים הגדולים ביותר בתולדות מנוע החיפוש". גם מכיוון שהעדכון כבר משפיע על כ- 10% מכלל השאילתות בשפה אנגלית ואכן מדובר בשינוי גדול ומשמעותי.

לסיכום – איך כדאי להתמודד עם הבשורה?

ראשית, מומלץ לבחון אם קיימים שינויים משמעותיים בכמות הכניסות לאתר במהלך התקופה האחרונה. במידה וכן – ניתן לבדוק רזולוציות עמוקות יותר (בממשקי גוגל) אלו דפי נחיתה חוו שינויים דרמטיים יותר ולבסוף לבחון אלו שאילתות הובילו לעמודים אלו. אולי תופתעו לגלות שעמודים שבעבר לא המירו בגלל כמות כניסות נמוכה יחסית שיפרו לפתע את יחסי ההמרה עקב תעבורת גולשים חדשה שהגיעו משאילתות חדשות בעלי משמעויות רחבות יותר.

נכתב על ידי עוז לוי, מומחה SEO בחברת אפליד

שלחו לנו מייל

חדש בבלוג​

מקצועיות לאורך כל הדרך

בלוג קידום אתרים מקצועי

מה זה Google SGE וכיצד יכול לשפר את תוצאות החיפוש שלך?

מנוע החיפוש של גוגל הוא אחד מהכלים החשובים ביותר בעידן הדיגיטלי העכשווי וכפי שתמיד הייתה בחזית החדשנות, היא משיקה כעת כלי חדש בשם Google SGE המבוסס בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות המאפשרים גישה מתקדמת וממוקדת יותר לחיפוש וקבלת מידע.

קרא עוד »
קידום אתרים סמנטי
בלוג קידום אתרים מקצועי

שימוש במילות מפתח ו-LSI

על ידי שילוב מילות מפתח LSI באופן טבעי בתוכן האתר, ניתן לשפר אופטימיזציית מילות מפתח, לספק חוויית משתמש עשירה ורלוונטית יותר וכך- להגביר את סיכויי הדירוג הגבוה במנועי החיפוש.
הטכניקה של LSI מאפשרת להרחיב את הנושא המרכזי באמצעות מילים וביטויים נוספים וקשורים, מבלי להידרש לשימוש חוזר במילים זהות וכך להמנע מדחיסת מילות מפתח.מעולה לאיזון בין קידום האתר לבין טקסט רהוט וטבעי.

קרא עוד »
ייעוץ תקשורת וניהול משברים
בלוג קידום אתרים מקצועי

ייעוץ תקשורת וניהול משברים

לא הייתם חושבים לקבל עובד.ת לעבודה, בלי לקבל קורות חיים ויש להניח שאתם גם נוהגים לעשות תחקיר מקדים ברשתות החברתיות וברחבי הרשת. הגיוני.

קרא עוד »
כתיבת תוכן AI והשפעתו על SEO וגוגל
בלוג קידום אתרים מקצועי

כתיבת תוכן באמצעות AI: לשמור על איכות ולהימנע מענישת גוגל

במאמר זה, אנו נתאר כיצד ניתן לשמור על איכות גבוהה ולהימנע מהענישה של גוגל כאשר משתמשים בטכנולוגיות AI לכתיבת תוכן. נכיר גם את האופן שבו גוגל מתייחס לתוכן שנוצר על ידי AI מבחינת SEO, ונראה כיצד מדגישים בגוגל את חשיבותו העולה של מודל E-E-A-T על ידי פירוט השאלות אותן כל יוצר תוכן לשאול את עצמו בעת פרסום תכנים חדשים באתר.

קרא עוד »