חברת גוגל הכריזה על העדכון הגדול ביותר במערכת החיפוש שלה מאז 2015 כשהציגה לראשונה את RankBrain. עדכון האלגוריתם BERT שיצא לאחרונה הוא עדכון משמעותי שכבר משפיע היום על כעשירית מכלל שאילתות החיפוש. מהחברה נמסר כי תחילה, BERT ישפיע על התוצאות המדורגות עבור 1 מכל 10 השאילתות המחופשות בשפה האגלית כשבעתיד העדכון צפוי להתרחב גם לשפות נוספות.
לפני הכל – חשוב להבין מה זה BERT
מדובר באלגוריתם המבוסס על הרשת העצבית המלאכותית של גוגל לעיבוד שפת גולשים טבעית יותר שפותח במקור לפני כשנה והתחיל להכות גלים כשאוזכר לראשונה בבלוג AI של גוגל.
בקיצור, ייעודו של BERT הוא לעזור לגוגל להבין שאילתות מחופשות שמנוסחות בשפה אנושית שנעשה בה יותר שימוש ביומיום.
דוגמאות לשימוש נכון של מנוע החיפוש באלגוריתם BERT
גוגל הצהירה כי BERT עוזר להבין טוב יותר סמנטיקה והקשרים רחבים יותר של שאילתות חיפוש כדי להתאים עבורם תוצאות רלוונטיות, ממוקדות ואיכותיות יותר. דוגמה נפוצה היא שאילתת החיפוש "נוסע ברזילאי לארה"ב צריך ויזה 2019". מילת היחס "ל" מזוהה על ידי BERT כקריטית (ביחס לשאר המילים האחרות) להבנת המשמעות הרחבה.
בעבר, לגוגל לא הייתה את היכולת לזהות את החשיבות של מילת היחס הזו, לכן העדיפה להציג תוצאות חיפוש עם משמעות הפוכה המוכוונות יותר לאזרחי ארה"ב שנוסעים לברזיל.
"עם BERT, ניתן לזהות וללמוד ניואנסים וביטויים נפוצים בשפת היומיום ובכך להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות בהרבה" הסבירו בגוגל.
דוגמה נוספת – היא סביב השאילתה "האם קוסמטיקאים עומדים הרבה בעבודה". בגוגל טוענים שבעבר היה קשר סמנטי בין הביטוי עמידה (stand) לביטוי עצמאי (stand-alone). כיום בעזרת BERT, גוגל יכולה להסיק שעמידה קשורה יותר לפעולה פיזית בעבודה ולפי כך תציג תוצאת חיפוש ממוקדת יותר.
מהו עדכון RankBrain והאם הוא מאבד מכוחו לטובת BERT?
לפני הכל, חשוב להבהיר שעדכון ה-RankBrain עדיין חי וקיים. למעשה, מדובר בפיתוח האלגוריתם הראשון של גוגל שמבוסס על בינה המלאכותית שיצא בשנת 2015, גם במטרה לנתח שאילתות מורכבות עם הקשרים רחבים יותר. אך בשונה מ-BERT ה- RankBrain מנתח גם את השאילתות וגם את התוכן של עמודי האינטרנט המוצגים בתוצאות החיפוש של גוגל כדי לנתח ולהבין טוב יותר את המשמעות וההקשרים בין המילים.
חשוב להדגיש ש-BERT אינו משמש כתחליף ל – RankBrain, אלא כשיטה נוספת לשיפור ההבנה של מערכת הדירוג של גוגל. ההחלטה מתי יש לעשות שימוש בכל אחד מהשיטות נתונה להחלטת האלגוריתם – במקרים שניתן יהיה להבין טוב יותר את השאילתה בעזרת BERT, גוגל תעדף את השיטה הזו ולהפך. יתרה מזאת, גוגל יכולה לעשות שימוש ב-2 השיטות ויותר עבור שאילתה יחידה לצורך הבנתה.
האם קיימות שיטות נוספות להבנת השאילתות?
בגוגל הסבירו שיש מגוון שיטות שבאמצעותן ניתן להבין את רוב סגנונות השפה שבאמצעותן בוחרים הגולשים להתנסח. לדוגמה, אם גולש מאיית שאילתה באופן שגוי, מערכות האיות של גוגל מציעות את הניסוח הנכון שיציגו עבורו בדיוק רב (ברוב המקרים) את מה שחיפש.
מכיוון ש-BERT הוא כלי שמיועד יותר להבנת המשמעות שמאחורי המילים, שילוב נכון של כל השיטות ובהתאם לצורך עתידים לספק תוצאות חיפוש ממוקדות בהרבה.
האם ניתן לבצע אופטימיזציה ל- BERT?
נכון להיום, סביר להניח שלא. גוגל כבר הצהירה בעבר שלא באמת ניתן לבצע אופטימיזצית SEO עבור RankBrain ושהיא משקיע את עיקר משאביה בשיפור ההבנה של שפת גולשים טבעית יותר.
מכיוון שעיקר המאמצים של גוגל מוקדשים להבנה רחבה יותר של השאילתות המחופשות כדי לשפר את תוצאות החיפוש, ההמלצה היא כמו תמיד – לייצר את התוכן קודם כל עבור הגולשים.
בתכלס – עד כמה צריך לייחס לעדכון BERT חשיבות?
צריך. לא רק בגלל שגוגל הכריזה ש"מדובר בעדכון הגדול ביותר בחמש השנים האחרונות, ואחד מעדכונים הגדולים ביותר בתולדות מנוע החיפוש". גם מכיוון שהעדכון כבר משפיע על כ- 10% מכלל השאילתות בשפה אנגלית ואכן מדובר בשינוי גדול ומשמעותי.
לסיכום – איך כדאי להתמודד עם הבשורה?
ראשית, מומלץ לבחון אם קיימים שינויים משמעותיים בכמות הכניסות לאתר במהלך התקופה האחרונה. במידה וכן – ניתן לבדוק רזולוציות עמוקות יותר (בממשקי גוגל) אלו דפי נחיתה חוו שינויים דרמטיים יותר ולבסוף לבחון אלו שאילתות הובילו לעמודים אלו. אולי תופתעו לגלות שעמודים שבעבר לא המירו בגלל כמות כניסות נמוכה יחסית שיפרו לפתע את יחסי ההמרה עקב תעבורת גולשים חדשה שהגיעו משאילתות חדשות בעלי משמעויות רחבות יותר.
נכתב על ידי עוז לוי, מומחה SEO בחברת אפליד